Bil - Riskutbildning

Riskutbildning del 1, "Riskettan"

Pris 900kr
Riskettan är en teoretisk utbildning på 3 timmar. Den kan du göra i början av din körkortsutbildning. Fika ingår. Begränsat antal platser!

Kursen ger dig kunskap om hur alkohol, droger, trötthet och andra riskfyllda beteenden kan påverka körförmågan. Under utbildningen får du delta i diskussioner om vilka konsekvenserna av sådana riskbeteenden kan bli, vad som ökar riskerna och hur de kan undvikas. När kursen är godkänd registreras den till Trafikverkets databas och är giltig i 5 år.

Riskutbildning del 2, "Halkan"

Pris 2200kr
Vi genomför risktvåan på vår egna trafikövningsplats i Västerås.
Vi använder oss av ett system som heter Easydrift D.T.S. Du och din lärare kommer överens om när det är dags för riskutbildning del 2.

Riskutbildning del 2 är ett obligatoriskt moment vid körkortstagning som omfattar en halkkörning på en godkänd halkbana eller trafikövningsplats.

Godkännande

För att bli godkänd krävs att:
Eleven följt och förstått lärarens anvisningar
Eleven kan hantera fordonet
Eleven tillgodogjort sig utbildningen
Därför är det viktigt att du har skaffat dig tillräckligt stor körvana innan vi bokar in en tid för riskutbildning.

Legitimation måste medtagas. Avbokning sker 48 timmar innan kursstart, annars debiteras full avgift. Begränsat antal platser!

Hur går det till?

Easydrift D.T.S (Driver Training System)

Easydrift är en speciell ”plastring” som installeras utanpå bilens befintliga däck för att på så sätt minska friktionen mot marken, även på ytor med strävt underlag så som asfalt eller betong. Redan vid låga hastigheter uppnås en känsla av halka.

Easydrift satsar hårt på utbildningskonceptet i länder som Tjeckien, Holland, Polen, Frankrike och USA. Nu finns konceptet även hos oss!

När kursen är godkänd registreras detta till Trafikverkets databas och är giltig i 5 år.